Eski Filipin devlet başkanı Duterte: "Çin'i ABD'den daha çok seviyorum."

Eski Filipin devlet başkanı Duterte: "Çin'i ABD'den daha çok seviyorum."

Filipin devlet başkanı Bongbong Marcos Washington'da ABD-Japonya-Filipin üçlü zirvesinde Güney Çin Denizi'nde Çin karşıtı bir pozisyon alırken eski Filipin devlet başkanı Rodrigo Duterte sessizliğini bozarak Çin'in Global Times Gazetesi'ne verdiği röportajda Filipin'in Çin ile dostluk siyaseti izlemesi gerektiğini belirtti.

Duterte: "Çin'i ABD'den daha çok seviyorum."

Biz birbirimize düşman değiliz. Eğer bir sorun olacaksa bunun ABD'den geleceğini biliyoruz. Çin ile Filipinler arasında asla savaş olmayacak ve Çin ile Filipin hep dost olacak.

Global Times: Yönetim tarzınız etrafında insanlar size çeşitli "etiketler" taktı. Ancak uyuşturucu ve terörle mücadele konularındaki sert önlemleriniz, diplomasi alanında ABD baskısına boyun eğmeyi reddetmeniz ve bağımsız politika konusundaki ısrarınız nedeniyle sert adam olarak görülüyorsunuz. 


Duterte: Prensibim soruna doğru perspektiften bakmak, ülkem için iyi olup olmadığı, tarafsız kalmam, saldırgan faaliyetlere katılmamam vb. İkincisi ise yönetişim politikaları açısından, özellikle uyuşturucu ve suç yönetimi konusunda katı bir çizgi izliyorum ama herkese mümkün olduğu kadar dostane davranmaya çalışıyorum. Bu, Çin'le bir dostluk gösterisi değil. Çin'i ABD'den daha çok seviyorum çünkü Amerikalıların konuşma, bir şeyler yapma ve olaylarla uğraşma şekillerini sevmiyorum.


Güney Çin Denizi'ndeki anlaşmazlıklar ve mevcut Filipin yönetimin Çin'e yönelik politikaları hakkında üzüntü duyduğunu belirtti. ABD'nin Çin ile Filipinler arasında bir savaş kışkırtmaya çalıştığı konusunda uyardı ve ABD'nin Filipinler için Amerikalıların kendilerini riske atmayacağını belirtti. Filipinler'in bu yoldan dönebileceğini ve sorunları diyalog ve müzakere yoluyla çözebileceğini umduğunu belirtti.

Duterte "2016'da başkan olarak seçildiğimde, aslında Amerika'ya karşı olmayan bağımsız bir dış politika oluşturmaya çalıştım. Amerika ile kavga ediyorduk. Ama sorun şu ki, bizim dış politikamız onlarınkiyle örtüşüyordu ve Çin ile o kadar da iyi değildi. Bu yüzden tarafsız bir dış politika izlemeye başladım. Dünyaya savaşacak hiçbir dostum ve düşmanım olmadığını duyurdum. Sadece tarafsız olmak istiyordum. Ve kimsenin, özellikle de Amerikalıların dış politikasına boyun eğmek zorunda kalmadım. Önceki yönetimlerin her zaman her konuda Amerikalıları desteklediğini biliyorum. Her ne olursa olsun, Güneydoğu Asya'nın veya dünyanın sorunları ne olursa olsun, Bu bağlamda, Çin, Asya'da, iyi komşular olarak bir araya gelmemizi teşvik etmek için mümkün olan her şeyi yapıyor gibi görünüyor, özellikle de Başkan Xi Jinping Kuşak ve Yol Girişimi'ni önerdiğinde. Ancak dış politika açısından bakıldığında Amerika çok düşmanca görünüyor. Yani eğer Amerika'ya sadık kalırsanız, kendinizi Amerika ile özdeşleştirirseniz, o zaman Çin ve diğer ASEAN ülkeleriyle ilişkilerimizde her şey bulanıklaşır.

Yorumlar